Kinderen en motoriek
Waarom vinden sommige kinderen het zo lastig om te leren schrijven of zwemmen? Waarom bewegen bepaalde kinderen zich niet vloeiend, of vinden ze bepaalde spelletjes niet leuk. Mogelijk ‘omdat ze er niet zo goed in zijn’. Dat kan te maken hebben met de ontwikkeling van hun motorische vaardigheden.
Wat doet een kinderoefentherapeut?
Als er een vermoeden bestaat dat een kind een motorische achterstand heeft, dan wordt er allereerst een onderzoek gedaan. Dit wordt een sensomotorisch onderzoek genoemd. Hierbij wordt het verband tussen zintuigen en de beweging van het kind bekeken. Het onderzoek bestaat uit de volgende onderdelen:
- motorische ontwikkelingsfase (bewegingspatroon dat past bij de leeftijd)
- evenwicht
- grove motoriek (bijvoorbeeld hinkelen)
- oog / handcoördinatie (bijvoorbeeld vangen van een bal)
- fijne motoriek (bijvoorbeeld schrijven)
- lichaamsschema (inschatten eigen fysieke mogelijkheden)
- tijd / ruimteoriëntatie (bijvoorbeeld puzzelen, knex)
- schrijven ( indien van toepassing)
- beweging en houding
Beoordeling Praktijk voor oefentherapie Cesar.