
Op een SBO-school zitten kinderen met een leer- en/of ontwikkelingsachterstand al dan niet in combinatie met een gedragsprobleem. Om goed in beeld te brengen, wat het kind nodig heeft, kijken wij naar het individuele kind met zijn of haar mogelijkheden. Dit doen wij door voor ieder kind een ontwikkelingsperspectief vast te stellen. Voor dit ontwikkelingsperspectief gebruiken wij de intelligentiegegevens van het kind. We koppelen deze gegevens aan de sociaal emotionele ontwikkeling en plannen voor het kind het onderwijsaanbod van de verschillende vakgebieden. Wij bieden de kinderen groeikansen in de breedste zin van het woord.
Wij vinden het belangrijk dat ieder kind met plezier naar school komt. Zij leren in een betekenisvolle omgeving en leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Het leren vindt zowel individueel als in een kleine groep plaats. We gebruiken hiervoor bij verschillende vakgebieden structuren van coöperatief leren. Leren samenwerken en omgaan met zelfstandigheid spelen hierbij een belangrijke rol. Zelfstandig worden, leren kinderen wanneer ze ruimte krijgen om keuzes te maken. Deze keuzes kunnen zij maken tijdens zelfstandige werkmomenten maar ook bij het laten zien van bepaald gedrag. Wij willen kinderen leren om verantwoordelijk te zijn in het maken van de verschillende keuzes.