De ringweg van Utrecht gaat flink uitgebreid worden. Het Rijk investeert 1,36 miljard euro in de verbetering van de Ring Utrecht. Het plan behelst onder meer de flinke verbreding van de A27 die langs de oostkant van Utrecht loopt. Hier moeten twee keer zeven rijkstroken worden aangelegd.
Het betekent dat er geen extra snelweg door Amelisweerd of door Leidsche Rijn komt. De verdiepte A27 wordt daarnaast deels overdekt door een dak van 250 meter.
Hierdoor worden stad en land bij Amelisweerd weer met elkaar verbonden. Aan de Zuidzijde komt er een extra rijstrook per richting aan de A12. Daarnaast wordt de Noordelijke Randweg Utrecht boven Overvecht opgewaardeerd naar een tweebaans autoweg van minimaal 80 kilometer per uur met ongelijkvloerse kruisingen. Naast de voltooiing van de ring Utrecht wordt ook geinvesteerd in openbaar vervoer.
Zo stelt het rijk 110 miljoen euro extra ter beschikking voor een tramverbinding tussen Utrecht CS en Utrechtse Science Park, mits uit een studie blijkt dat deze rendabel is. Het voorkeursalternatief wordt met de tweede kamer besproken waarna de volgende fase (MER 2e fase) start. Daarbij wordt goed gekeken naar het ontwerp en en inpassing van de weg en de zorg voor de leefomgeving. Dit leidt tot een “Ontwerp-tracebesluit” voor de A12/A27 in 2012 en een Ontwerp-Bestemmingsplan voor de Noorderlijke Randweg Utrecht. Op beide documenten kan iedereen inspreken. Als het definitieve besluit genomen is, start vanaf 2016 de uitvoering. In 2020 moeten de eerste projecten zijn afgerond.
Bron: Weekkrant De Brug
Zie ook burgerinitiatief tegen een Snelweg door Vleuterweide: www.natuurlijkvleuterweide.nl