Utrecht krijgt tweede stadshart bovenop mega-parkeergarage

Een modern grootstedelijk stadshart. Gebouwen, ontworpen door gerenommeerde architecten, bovenop een parkeergarage met een oppervlak van 16 voetbalvelden met plek voor 2000 auto’s, waarin ook de ondergrondse bevoorrading van de winkels plaatsvindt.

Het donderdag gepresenteerde voorlopig ontwerp van het zogenoemde kernwinkelgebied van Leidsche Rijn Centrum, Utrechts tweede stadshart, oogt aantrekkelijk. Een groot voetgangersgebied met naast winkelstraten pleinen, horeca(terrassen), een bioscoop, een bibliotheek, kantoren, 1200 woningen, een wijkservicecentrum, een school, de nieuwe grote zaal van de Stadsschouwburg (onder voorbehoud), en NS-station Leidsche Rijn Centrum. De bedoeling is ook dat er een museum komt maar wat voor museum dat moet worden is nog volstrekt onduidelijk.

Hoewel de naam anders doet vermoeden ligt Leidsche Rijn Centrum niet in het centrum van ‘s lands grootste stadsuitbreiding, maar pal naast en deels op de overdekte A2, net (vanuit de stad gezien) over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Douwe Egberts, een kwartiertje fietsen zowel vanuit de oude Utrechtse binnenstad als vanuit Utrechts meest westelijke wijk Vleuterweide.

Het hoogteverschil tussen het lage en het hoge deel op de A2-tunnel is een meter of acht en geeft het gebied volgens de gemeente een uniek karakter. Omdat het stijgingspercentage beperkt blijft tot enkele procenten is dat volgens ontwikkelaar ASR/Vesteda voor niemand, inclusief rolstoelers, een probleem omdat er op bepaalde plekken trappen en hellingbanen gebouwd worden.

De woningen in het gebied komen voornamelijk boven de winkels. De woon/winkelblokken van vijf tot acht verdiepingen hebben gezamenlijke binnentuinen met onder meer speelvoorzieningen voor kinderen.

Het donderdag gepresenteerde voorlopig ontwerp is een schets, die al aardig aangeeft hoe het centrumgebied eruit gaat zien. Zo ligt het stratenpatroon inmiddels vast, net als de namen van straten, die vernoemd zijn naar Europese hoofdsteden. De vormgeving van de bebouwing is nu nog een indicatie; de architecten moeten er nog mee aan de slag maar het wordt in ieder geval ‘baksteenarchitectuur in een modern jasje’, aldus de ontwikkelaar.

De gemeente Utrecht verwacht dat de eerste paal eind 2012, begin 2013 de grond in kan. Eerdere door de gemeente genoemde data zijn nooit gehaald, dus ook in dit geval ligt vertraging, mede gezien de economische malaise, voor de hand. Of er in 2015 voor het eerst gewoond, gewerkt en gewinkeld kan worden valt dus nog te bezien.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

.... en dit wordt de Parijsboulevard.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Dit plein gaat Hof van Bern heten.,,,

 

Door Jos van Sambeek op vr, 02/09/2011 – 00:23[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved for at least 5 minutes.

Nieuwsbrief Leidsche-Rijn.nl

Meld je gratis aan en blijf op de hoogte in Leidsche Rijn!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

© 2022 Leidsche-Rijn.nl | Privacy | Website van

Scroll naar top